FLYWHEEL KINETIC TRAINING

Door middel van flywheel kinetic training (vliegwieltraining) jouw spieren versterken

Voor wie interessant? 

De flywheel training is niet alleen geschikt voor mensen die voor zichzelf de lat hoger willen leggen, maar ook voor mensen die sneller willen revalideren van bijvoorbeeld een zware blessure.  

  • Mensen die revalideren van een (sport)blessure 
  • 50-plussers
  • Mensen die vooruitgang willen boeken op sportief gebied 

Revalidatie 

De kinetic training wordt vaak toegepast bij mensen die herstellen van een enkel-, knie-, heup-, schouder-, arm- of rugblessure. Door onze goede persoonlijke begeleiding kunnen de spieren of pezen op een aangename wijze naar normale functionaliteit worden teruggebracht. 

50-plussers 

De flywheel training is ook zeer geschikt voor 50-plussers. Normaal gesproken, neemt de spierkracht en de snelheid van het lichaam af wanneer je de 50 bent gepasseerd. Hierbij neemt het spierweefsel af, wat vaak resulteert in een opeenhoping van vet. Flywheel training gaat dit tegen.  

Sportieve vooruitgang 

Flywheel training is zeer geschikt voor mensen die vooruitgang willen boeken op sportief gebied. Flywheel training maakt het mogelijk om spieren en/of pezen te trainen vanuit verschillende invalshoeken. Hierdoor is het mogelijk om heel gericht bijvoorbeeld een bepaalde spiegroep te trainen.  

 

Hoe werkt flywheel training? 

Bij ons kun je gebruik maken van ‘Kinetic Pull’ en ‘Kinetic Box’. 

Kinetic Box 

De kinetic box is te vergelijken met een jojo. De gebruiker draagt een harnas dat middels een kabel aan een schijf vastzit die rond kan draaien. Door met kracht aan het koord te trekken begint de schijf te draaien en wordt er kinetische energie opgewekt. Wanneer het koord volledig is uitgerold, wordt het weer terug opgerold door de draaiende ronde schijf. De schijf wordt dan tot stilstand gebracht met minimaal dezelfde kracht als die bij het uitrollen wordt gebruikt. 

Kinetic pull 

De Kinetic Pull doet dit met behulp van een vliegwiel. Het doel van de Kinetic Pull is om het wiel zo snel mogelijk in beweging te krijgen. Hierdoor wordt er een contrasterende traagheid, ook wel inertie genoemd, gecreëerd. Vervolgens wordt bij het terug bewegen een beweging gemaakt die veel kracht vergt. Het op en neer gaan wordt meerdere keren herhaald en kan op drie manieren worden gebruikt: roterend, horizontaal en verticaal. 

 

Wat train je met flywheel training? 

Jouw reactieve kracht wordt getraind met beide de Kinetic Pull en de Kinetic Box. Dit houdt het in één richting concentrisch kracht uitoefenen in, om vervolgens in tegenovergestelde richting de kracht weer op te vangen. Wanneer deze oefeningen goed worden uitgevoerd, heeft dit een groei van spiermassa als gevolg. Daarnaast wordt de spierfunctie en de stabiliteit van je spieren verbeterd. Het boven –en onderlichaam hebben beide profijt van Flywheel training.  

Flywheel training heeft een positief effect op je spieren. Daarnaast is het ook goed voor je bloeddruk, longen, hart botten en het brein. 

Lijkt Flywheel training je wel iets? Klik dan op ‘afspraak maken 

Dit is een behandeling van ons Pees & Spier Expertise Centrum waar we aandacht hebben voor cliënten die chronisch pijn ervaren aan pezen of spieren. Met onze effectieve behandelingen helpen wij je écht verder. Tijdens een intakegesprek wordt bepaald welke methode het best geschikt is om jou van jouw pijn af te helpen. Mogelijke behandelingen zijn echografisch onderzoek, (gefocusseerde) Shockwave therapie, EPTE en Flywheel Kinetic training.